Montaż kanału samochodowego – przygotowanie wykopu
Prawidłowy montaż kanału samochodowego rozpoczyna się od wykonania wykopu o wymiarach przekraczających gabaryty elementu o 50 cm z każdej strony. Głębokość wykopu uwzględnia grubość podsypki 20 cm, wysokość kanału oraz ewentualną warstwę izolacji termicznej. Ściany wykopu zabezpieczone szalunkami lub wykonane ze skarpami 1:1.
Podłoże pod kanał warsztatowy musi zapewnić nośność minimum 200 kPa. W przypadku gruntów słabonośnych wykonuje się wymianę na głębokość 50 cm. Warstwa podsypki z piasku średniego zagęszczonego do Is≥0,97. Wykonanie warstwy chudego betonu C12/15 grubości 10 cm jako podłoże wyrównawcze.
Transport i rozładunek elementów
Transport segmentów kanał samochodowy realizowany zestawami o nośności 20-30 ton. Element 6-metrowy waży około 18 ton, wymaga dźwigu 50-tonowego. Mocowanie pasami transportowymi w 4 punktach wskazanych przez producenta. Zabezpieczenie krawędzi przekładkami drewnianymi.
Rozładunek kanały samochodowe bezpośrednio do wykopu lub na plac składowy. Wykorzystanie zawieś czteropunktowych o nośności 25 ton. Kontrola pionowości lin podczas podnoszenia. Układanie na podkładach drewnianych 15×15 cm w miejscach podparcia.
Osadzenie kanału w wykopie
Opuszczanie kanał warsztatowy do wykopu przy użyciu dwóch dźwigów dla elementów powyżej 6 m. Ustawienie na warstwie wyrównawczej z kontrolą poziomów ±5 mm. Sprawdzenie spadku podłużnego 1% w kierunku studzienki. Stabilizacja klinem betonowym lub stalowym.
Poziomowanie kanał samochodowy przy użyciu niwelatora laserowego. Regulacja podkładkami stalowymi 5-20 mm pod ścianami bocznymi. Kontrola prostopadłości ścian do poziomu ±2 mm/m. Zachowanie dylatacji 20 mm od ścian istniejących budynków.
Wykonanie połączeń instalacyjnych
Podłączenie odpływu kanały samochodowe rurą PVC DN110 ze spadkiem 2% do separatora. Uszczelnienie przejścia przez ścianę manszetą elastomerową. Test szczelności wodą przez 24 godziny. Montaż separatora substancji ropopochodnych zgodnie z DTR.
Instalacja elektryczna w kanał warsztatowy prowadzona w rurkach osłonowych PVC. Wprowadzenie kabli przez przepusty szczelne IP67. Montaż rozdzielni kanałowej IP65 z wyłącznikami i zabezpieczeniami. Podłączenie oświetlenia LED i gniazd zgodnie z projektem.
Montaż wyposażenia dodatkowego
Instalacja schodów stalowych kanał samochodowy kotwami chemicznymi M12×110. Montaż poręczy na wysokości 110 cm od stopni. Zabezpieczenie antykorozyjne ocynkowaniem ogniowym. Sprawdzenie stabilności obciążeniem 150 kg.
Montaż wnęk narzędziowych w kanały samochodowe według schematu warsztatu. Osadzenie półek stalowych na wspornikach. Instalacja haków i uchwytów na przewody pneumatyczne. Wykonanie oznakowania stanowisk zgodnie z BHP.
Zasypka i wykonanie najazdów
Zasypka przestrzeni wokół kanał warsztatowy gruntem niespoistym warstwami 20 cm. Zagęszczanie mechaniczne do Is≥0,95 z dala od ścian. Przy ścianach zagęszczanie ręczne ubijakami. Kontrola braku przemieszczeń konstrukcji.
Wykonanie najazdów betonowych kanał samochodowy z betonu C30/37 zbrojonego siatką ø8 co 15 cm. Grubość płyty najazdowej 20 cm na podbudowie z kruszywa. Dylatacje co 6 m wypełnione masą elastyczną. Powierzchnia zatarta na ostro lub z posypką antypoślizgową.
Prace wykończeniowe i odbiór
Malowanie wnętrza kanały samochodowe farbą epoksydową w jasnym kolorze. Oznakowanie krawędzi taśmą ostrzegawczą żółto-czarną. Montaż odbojnic gumowych na krawędziach. Wykonanie instrukcji BHP i regulaminu użytkowania.
Odbiór techniczny kanał warsztatowy obejmuje sprawdzenie wymiarów, poziomów i spadków. Test działania instalacji elektrycznej i odpływowej. Próba obciążeniowa pojazdem 3,5 tony. Protokół odbioru z dokumentacją fotograficzną i atestami materiałów.