Waga samochodowa najazdowa

Waga samochodowa najazdowa to ważny elementy infrastruktury wielu obiektów. Co trzeba o nich wiedzieć? Jak wybrać model przystosowany do specyfiki konkretnej działalności? Parkingi, centra logistyczne, punkty poboru opłat, czy punkty kontroli pojazdów – to tylko niektóre z miejsc, w których można spotkać wagi samochodowe.

Urządzenia tego typu znajdują szerokie zastosowanie w różnych gałęziach gospodarki, a od ich poprawnego działania uzależnione jest funkcjonowanie wielu firm i instytucji. Dobór odpowiedniego modelu ma więc ogromne znaczenie. Na co zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji? Które parametry wagi samochodowej są najważniejsze? To zagadnienie szczegółowo wyjaśniamy poniżej.

Wagi samochodowe – betonowe czy stalowe?

Warto zacząć od najważniejszej kwestii – materiału, z którego wykonany jest pomost. Ten element pełni w wadze samochodowej kluczową funkcję – to właśnie na niego najeżdża ważony pojazd. Musi więc cechować się dużą wytrzymałością na obciążenia i uszkodzenia mechaniczne. Jako że wagi często są zlokalizowane na zewnątrz, pomost powinien też dobrze radzić sobie z niekorzystnymi czynnikami pogodowymi.

Dostępne obecnie wagi samochodowe wyposażone są w pomosty betonowe lub stalowe. Pierwszy typ powstaje w procesie prefabrykacji – zalania formy odpowiednią mieszanką betonową. Wcześniej w formie umieszczane są elementy zbrojenia oraz układu, do którego zamontowany zostanie system pomiarowy (tensjometry). Technologia jest tania i nieskomplikowana, co ma duży wpływ na cenę całej wagi.

Drugi typ to pomosty stalowe. W przypadku urządzeń przeznaczonych do ważenia pojazdów ciężarowych, do produkcji jednej sztuki konieczne jest zużycie ok. 10 ton stali. Z uwagi na to, że musi to być materiał wysokiej jakości, pomosty tego typu są znacznie droższe od betonowych.

Użytkownicy wag z najazdem stalowym muszą też liczyć się z dość wysokimi kosztami eksploatacji. Są one wynikiem przede wszystkim podatności tego materiału na korozję. By ograniczyć występowanie tego zjawiska, konieczne jest regularne czyszczenie i malowanie. Takie działania nie są potrzebne w przypadku wagi samochodowej prefabrykowanej.

Waga samochodowa najazdowa i jej rodzaje

Waga samochodowa prefabrykowana betonowa może występować w wielu wariantach. Poszczególne modele można podzielić np. ze względu na sposób budowy.

Waga najazdowa i waga samochodowa zagłębiona

W tym podziale wyróżnia się wagę najazdową oraz zagłębioną. Jeśli chodzi o trwałość całej konstrukcji, najlepiej wypadają modele z pierwszej grupy. Waga samochodowa najazdowa jest wyniesiona ponad powierzchnię placu. Zapobiega to przypadkowemu wjeżdżaniu na nią pojazdów, co z kolei ma pozytywny wpływ na trwałość betonu, z którego wykonano pomost.

To oczywiście nie jedyny sposób podziału betonowych wag samochodowych. Urządzenia te dzielimy również pod względem technologii pomiaru (mechaniczne, elektroniczne i hybrydowe), a także zakresu ważenia (pełnowymiarowe oraz do pomiaru nacisku jednej osi lub jednego toru). Poza tym waga prefabrykowana powinna być dopasowana do rodzaju ważonych pojazdów.

Poszczególne modele mogą być zakwalifikowane do jednej z trzech grup: dla samochodów osobowych (o wymiarach 6 na 2,5 metra, zakres ważenia do 15 ton), ciężarowych (10-24 na 3 metry, do 60 ton) oraz pojazdów niestandardowych (np. autobusów lub samochodów ciężarowych z naczepą/przyczepą).

Waga najazdowa – gdzie się jej używa?

Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, wagi samochodowe prefabrykowane są szeroko rozpowszechnione i korzystają z nich różne firmy oraz instytucje. Waga samochodowa może być częścią infrastruktury drogowej, znajdując się na punktach poboru opłat przed wjazdami na płatne odcinki lub w strefach kontroli samochodów ciężarowych. Poza tym używa się ich w działalności komercyjnej do określania kontrolowania masy załadunku lub rozładunku.

Korzystają z nich np. magazyny i centra spedycyjne, sklepy wielkopowierzchniowe lub skupy surowców lub płodów rolnych. Poszerzaniu zakresu zastosowań wag samochodowych sprzyjają coraz nowocześniejsze technologie, dzięki którym można uzyskać większą precyzję pomiarów oraz zintegrować je z innymi systemami.