Parametry techniczne barier betonowych U14B
Bariery betonowe U14B produkowane zgodnie z normą PN-EN 1317-2 określającą wymagania dla drogowych barier ochronnych. Klasa powstrzymywania H2, poziom intensywności zderzenia B, szerokość pracująca W3 (1,3 m). Certyfikat CE oraz krajowa ocena techniczna IBDiM potwierdzają zgodność z wymaganiami.
Wymiary i geometria bariery U14B
Bariera betonowa U14B posiada następujące wymiary: wysokość całkowita 1070 mm, wysokość do punktu przegięcia 330 mm, szerokość podstawy 600 mm, szerokość w połowie wysokości 380 mm, szerokość korony 240 mm. Długość modułu standardowego 4000 mm, dostępne również moduły 2000 mm i 1000 mm dla łuków.
Profil barier drogowych betonowych typu New Jersey z kątami nachylenia: dolna część 55° od pionu, górna część 84° od pionu. Promień przejścia między powierzchniami 380 mm. Tolerancje wymiarowe ±10 mm dla długości, ±5 mm dla wysokości i szerokości.
Parametry materiałowe i wytrzymałościowe
Beton klasy C40/50 o wytrzymałości charakterystycznej na ściskanie fck = 40 MPa. Klasa ekspozycji XF4 dla elementów narażonych na działanie soli odladzających. Nasiąkliwość wagowa ≤ 5%, mrozoodporność F200 (200 cykli zamrażania-rozmrażania).
Zbrojenie betonowych barier drogowych ze stali B500SP o granicy plastyczności 500 MPa. Pręty główne podłużne 6 x Ø16 mm, strzemiona Ø8 mm co 200 mm. Otulina zbrojenia 40 mm od powierzchni zewnętrznych. Dodatkowe zbrojenie w strefach łączników.
Łączniki i system połączeń
Bariery betonowe U14B wyposażone w systemowe łączniki pętlowe ze stali ocynkowanej. Średnica pętli Ø32 mm, rozstaw 500 mm od podstawy. Połączenie za pomocą sworzni Ø30 mm z zabezpieczeniem przed wysunięciem. Luz montażowy między modułami 20-30 mm wypełniany masą elastyczną.
Dla barier betonowych na łukach stosowane łączniki przegubowe umożliwiające obrót do 5°. Minimalne promienie łuków: R=50 m dla modułów 4 m, R=25 m dla modułów 2 m, R=12 m dla modułów 1 m. Specjalne elementy początkowe i końcowe z pochyleniem 1:12.
Parametry eksploatacyjne i badania
Bariera betonowa U14B przechodzi testy zderzeniowe TB11 (samochód 900 kg, 100 km/h, kąt 20°) oraz TB51 (autobus 13 t, 70 km/h, kąt 20°). Dynamiczne ugięcie bariery podczas testu 0,9 m, szerokość pracująca 1,3 m. Wskaźnik intensywności zderzenia ASI = 1,2 (poziom B).
Masa pojedynczego modułu 4 m wynosi 5200 kg (1300 kg/mb). Transport możliwy zestawami po 4-6 sztuk. Nośność podłoża minimum 200 kPa dla ustawienia bez fundamentu. Trwałość projektowana 50 lat w środowisku drogowym klasy XF4.