Parametry techniczne torowisk tramwajowych
Torowiska tramwajowe produkowane są zgodnie z normami PN-EN 13230 dla podkładów i podpór betonowych oraz PN-K-92009 dla torowisk tramwajowych. Podstawowym materiałem konstrukcyjnym jest beton klasy minimum C40/50, charakteryzujący się wytrzymałością na ściskanie fck = 40 MPa (walcowa) oraz fck,cube = 50 MPa (sześcienna). Dla elementów specjalnych stosowany jest beton C50/60.
Wymiary i typy płyt torowych
Standardowe wymiary płyt tramwajowych: długość 2,40-6,00 m (moduł co 60 cm), szerokość dla toru pojedynczego 2,80 m, dla toru podwójnego 6,50 m. Grubość płyt: 20 cm dla torów w jezdni, 25 cm dla torów wydzielonych, 30 cm dla zajezdni i hal warsztatowych. Rozstaw osi torów: 3,00 m (standard), możliwość wykonania 2,80-3,20 m. Masa jednostkowa: 500-600 kg/m² w zależności od typu konstrukcji.
System mocowania szyn
Rozstaw punktów przytwierdzenia podkładów tramwajowych: 600-750 mm w zależności od promienia łuku. Typ szyn: 49E1, 60R2 (Ri60) lub 59R2 (Ri59) według PN-EN 14811. System przytwierdzenia: sprężysty typ SKL, Vossloh lub równoważny. Regulacja położenia szyny: ±20 mm w poziomie, ±30 mm w pionie. Izolacja elektryczna: rezystancja > 5 kΩ między szynami.
Parametry wytrzymałościowe
Nośność płyt podtorowych tramwajowych: obciążenie osi 12,5 ton (tabor normalnotorowy). Klasa ekspozycji betonu: XC4/XF4/XD3 dla elementów narażonych na sole odladzające. Mrozoodporność F300, wodoszczelność W12, odporność na ścieranie klasa 4. Współczynnik filtracji wody < 10^-12 m/s. Wytrzymałość na zginanie: 5,5 MPa dla betonu C40/50.
Parametry wibroakustyczne
Tłumienie drgań w torowiskach tramwajowych: redukcja o 10-15 dB w paśmie 20-200 Hz. Sztywność dynamiczna podkładek: 15-25 kN/mm w zależności od wymagań. Współczynnik tłumienia: 0,10-0,15. Częstotliwość rezonansowa systemu: < 40 Hz. Poziom hałasu: < 65 dB(A) w odległości 7,5 m od osi toru przy prędkości 50 km/h.
System odwodnienia
Spadek poprzeczny płyt zielonych torowisk tramwajowych: 2-2,5% w kierunku wpustów. System drenażu: warstwa filtracyjna 5 cm, przepuszczalność > 10^-3 m/s. Pojemność retencyjna substratu: 35-45 l/m² dla torowisk zielonych. Odprowadzenie wody: poprzez otwory φ100 mm co 10-15 m do kanalizacji deszczowej.
Certyfikaty i normy
Wszystkie torowiska tramwajowe posiadają oznakowanie CE zgodnie z normą . Badania typu według normy. Deklaracja właściwości użytkowych zgodnie z CPR. Gwarancja na konstrukcję betonową.