Parametry techniczne ścianek czołowych przepustów
Prefabrykowane ścianki czołowe przepustów produkowane są zgodnie z wymaganiami Katalogu Powtarzalnych Elementów Drogowych (KPED 03.95) oraz normami dla prefabrykatów betonowych. Podstawowe parametry betonu obejmują klasę wytrzymałości na ściskanie minimum C30/37, co gwarantuje nośność oraz trwałość konstrukcji. Ponadto mrozoodporność na poziomie F150 zapewnia wytrzymałość na cykle zamrażania i rozmrażania. Dodatkowo wodoszczelność W8 chroni przed penetracją wody w strukturę betonu.
Wymiary ścianek czołowych prostych DN300-DN800
Tabela przedstawia standardowe wymiary ścianek czołowych prostych dla poszczególnych średnic nominalnych:
DN300: szerokość 120 cm, grubość 50 cm, wysokość 167 cm, waga około 380 kg.
DN400: szerokość 135 cm, grubość 50 cm, wysokość 183 cm, waga około 450 kg.
DN500: szerokość 150 cm, grubość 50 cm, wysokość 200 cm, waga około 520 kg. Następnie jest to najpopularniejszy rozmiar stosowany w przepustach drogowych.
DN600: szerokość 170 cm, grubość 50 cm, wysokość 223 cm, waga około 580 kg.
DN800: szerokość 210 cm, grubość 50 cm, wysokość 268 cm, waga około 650 kg.
Wymiary ścianek czołowych skośnych
Ścianki skośne przepustów posiadają zbliżone wymiary, jednak z uwzględnieniem nachylenia dopasowanego do typowych skarp rowów:
DN300 skośna: szerokość 125 cm, grubość 50 cm, wysokość 170 cm, waga około 400 kg.
DN400 skośna: szerokość 140 cm, grubość 50 cm, wysokość 186 cm, waga około 470 kg.
DN500 skośna: szerokość 155 cm, grubość 50 cm, wysokość 203 cm, waga około 540 kg.
DN600 skośna: szerokość 175 cm, grubość 50 cm, wysokość 226 cm, waga około 600 kg.
DN800 skośna: szerokość 215 cm, grubość 50 cm, wysokość 271 cm, waga około 670 kg.
Klasy ekspozycji i odporność
Klasa ekspozycji betonu określana jest jako XC4 (cykliczne nawilżanie i wysychanie) oraz XF2 (umiarkowane nasycenie wodą z środkami odladzającymi). Następnie nasiąkliwość betonu nie przekracza 5%, co minimalizuje ryzyko degradacji. Ponadto zbrojenie stalowe A-IIIN z otuliną 35-40 mm chroni przed korozją. Przede wszystkim wszystkie parametry weryfikowane są w akredytowanych laboratoriach.